F A K E S M I L E


ENTRY ABOUT LINKS STUFFS FCBOOK TWITTER ASK.FM NEWER OLDER +FOLLOW

rindu kamu....
ttiba la pulak tersa rindu kat sseorang..
walaupon sdh lama x bertemu..
teringat waktu kecik2 dulu..
slalu sangat bergurau-senda dgn si dia..
dgn spupu2 smuanya asyik bergaul dgn dia..
kalau nak dkatakan mmang aku ngan adik shitoh cucu kesanyangan kot???

lbh kurang dah 3 tahun x jumpa..
kalau dulu2 pun mmang saya dgn adik shitoh yg pling rapat dgn dya..tiap2 hari pon mest p rumah dia..
kdang2 tidoq sana tmn dia..

ttapi pada 9.10.2008 pada jam 9.50 malam adalah hari yang paling menyedihkan buat seisi keluarga kami tatkala dia tlh menghembuskan nafas terakhirnya dgn dikelilingi oleh seluruh ahli keluarga kami.dia meninggalkan 1balu,9 anak,40 cucu dan 16 cicik..
sungguh syahdu tatkala waktu itu..

saya dan sepupu-sepupu saya masing2 mengambil tempat untuk bersendirian dan menangis dengan sepenuh hati..walaupon kak tam x sempat nak tengok wan sebab berada di kota iskandariah ketika itu tdk dpt pulang..

Mak membaca selawat syifa sambil menghembus ke kepala dan dadanya. Selepas meneguk air, tiba-tiba beliau sesak nafas. Mak lang terkocoh-kocoh memanggil paksu dan pakcik, hanya itu dua anak lelaki yang beliau ada. Mak terus mencapai surat yassin dan membacanya.  Saya nampak seperti dia tertunduk sambil menguap.

Manusia hanya merancang Allah yang menentukan. Walaupun saya jauh dari keluarga namun saya berpeluang bersamanya hingga akhir hayatnya.masih lagi saya ingat keyika itu..setelah wan menghembuskan nafas terakhirnya..saya dan sepupu yang lain masing2 berpusu-pusu lari menerkam kat pak su lalu masing2 berebut-rebut untuk bertanya..antara soalan yang palingku ingat adalah "pak su,pak su wan sempat dak mengucap"...
itu adalah soalan yang wajib yang ingin ditanyai olehku dan sepupu-sepupuku yang lain...kemudian kami kembali menangis..setelah itu apabila pak cik pula yang lalu..kami tanya lagi..kemudian menangis lagi..

ttapi pada mlm itu mmang ada ttamu yang x diundang buat kecoh kat situ..mmang aku bnci betoi depa sekeluarga tu..orang tengah dok sedih ada ka patut depa sekeluarga tu dok glk seronok...gila ka pa..pastu waktu pagi esok tu..salah sorang sepupu saya besar dah la dlm 20++ cam tu la..
aku menangis la mengingatkan suasana semalam..pastu dia lalu..adakah patut dia kata kat aku ngan spupuku mcm ni.."x payah nak reyau-reyu..wan dah mati pon.."dgn suara kasar dan marah..klu diingat blk mmang skit hati..


al-fatihah untuknya..
kalau dihitung skiranya dya masih hidup skarang ini mungkin umurnya lebih kurang 78 tahun..


Moga Allah menempatkannya di kalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Al Fatihah. 

Labels: , , , , , , , ,


0 comment[s] | back to top